De eerste lessen - Reisverslag uit Tai Po, Hong Kong van Rudy Veiga da Palma - WaarBenJij.nu De eerste lessen - Reisverslag uit Tai Po, Hong Kong van Rudy Veiga da Palma - WaarBenJij.nu

De eerste lessen

Door: Rudy

Blijf op de hoogte en volg Rudy

16 Februari 2009 | Hong Kong, Tai Po

Ik zit dan wel mooi in Hong Kong, maar het blijft een stage en dat betekent dat er nog wel wat aan school gedaan moet worden.

De eerste week is nu alweer achter de rug dus ik zal eens iets vertellen over de lessen hier.

Ik heb slechts zes lessen in de week, maar een enkele les duurt hier wel even drie uur. De stijl van lesgeven is ook heel anders dan bij ons. Het is hier niet gebruikelijk om interactie en variatie in de les te hebben, en van de docent wordt verwacht dat hij die drie uur constant aan het woord is. De Chinezen zijn het wel gewend, maar voor de Europeanen wordt het al snel saai. Op de NHL kunnen we dat in ieder geval niet maken....

Mijn eerste les in de week is Perspectives on becoming a critical citizen. Een hele mondvol, maar dit is eigenlijk een soort van Maatschappijleer waarin we bespreken wat het inhoudt om een goede burger te zijn. Deze les is vooral interessant omdat er leerlingen uit verschillende landen zitten en we elkaars sociale en politieke klimaten leren kennen.

De dinsdag begint met Contemporary literature in English. Literatuur dus. Best leuk op zich, maar drie uur is wel lang voor zo'n les. Ik had nog boeken moeten kopen voor morgen maar dat is er niet meer van gekomen. Oeps.

Direct daarna komt Hong Kong history and culture. Direct daarna ja. Zes uur les achter elkaar dus. Maar goed, dit gaat dus over de geschiedenis en cultuur van Hong Kong. Interessant natuurlijk, maar dit is ook de eerste les van de week waarin dat gebrek aan interactie pijnlijk duidelijk wordt. De docent (ironisch genoeg een Amerikaan) gaat echt drie uur lang aan één stuk door en dan wordt het toch wel lastig om de aandacht erbij te houden.

Op woensdag is de cursus Mandarijn, of Putonghua zoals ze het zelf noemen. Wij wouden eigenlijk Kantonees leren maar die cursus ging niet door. Mandarijn is dus het 'standaardchinees' wat op het vasteland gesproken wordt, en Kantonees is het dialect wat ze onder andere in Hong Kong spreken - voor degenen die nog niet zover waren. Dit is echt totaal niet te vergelijken met het Nederlands of het Engels en wij vinden het vaak al moeilijk genoeg om de woorden te lezen. De docente heeft dit volgens mij niet echt door en verwart ons regelmatig door van de dia's af te wijken... Maar goed, de mensen hier beginnen al helemaal te stralen als je jezelf in het krakkemikkig Chinees voorstelt (W shì Rudy), dus we kunnen er ten minste een beetje mee lachen.

Op donderdag heb ik als eerst Self: a philosophical enquiry. Filosoferen over het concept van het zelf enzo. Wel leuk, maar de leraar is een raar figuur. Dan zet 'ie een stelling op het bord en zegt dat we daar over moeten gaan discussiëren. Dus wij gaan discussiëren, we komen met verschillende voor- en tegenargumenten, goed. Maar na alles wat wij zeggen wijst die man leuk naar de stelling en zegt 'Ja, maar op het bord staat dat'. Ja dat hadden wij ook al door vriend, daar hebben we het net tien minuten over gehad. Heel irritant.

Op donderdagmiddag is de laatste les van de week en dat is Beyond the Great Wall: China and the rest of the world. Dit gaat voornamelijk over de verhoudingen tussen China en Hong Kong. Klinkt misschien interessant, maar ik vond het een strontvervelende les. Kwam misschien ook door die irritante Fransen (zelfs hier ontkom je er niet aan) die hun bek maar niet hielden (en de docent zegt er niks van - nog zo'n cultuurverschil). Volgende keer beter.

Ik wou dit berichtje afsluiten door in het Chinees dag te zeggen maar ik ben vergeten hoe dat moet.

  • 16 Februari 2009 - 11:53

    Maaike:

    Jesus, 3 uur aan een stuk, en dan ook nog een soms 6 uur achter elkaar? :S

    I'd die!

  • 16 Februari 2009 - 11:56

    Jeltsje:

    Hey Rudy!

    De onderwerpen van de lessen klinken erg interessant maar ik kan me voorstellen dat 3 uur luisteren erg 'zwaar' is! Jammer dat er niet wat meer interactie is. English literature klinkt ook leuk! Wat voor boeken behandelen jullie?
    Succes met de lessen (het luisteren) deze week!

    Groetjes,
    Jeltsje

  • 16 Februari 2009 - 12:03

    :

    Ik ben blij dat ik maar 1 les heb waarbij ik 3 uur moet zitten. En daarin zit tenminste nog 2x een korte pauze!

    Wel interessant een keer mee te maken natuurlijk, dan waardeer je misschien NHL nog aan het einde van de rit hahaha!

    "Ik wou dit berichtje afsluiten door in het Chinees dag te zeggen maar ik ben vergeten hoe dat moet." = FAIL!

    ;)

  • 16 Februari 2009 - 12:21

    Merel Oostdam:

    meh 6 uur les! damn zoals maaike al zegt: I'd die...

  • 16 Februari 2009 - 13:39

    Margreeth:

    Hoi Rudy,

    Leuk om zoveel te leren van het land en de cultuur maar je hebt dus wel wat chinese zelfdisipline nodig om het vol te houden. Ben benieuwd hoe je Mandarijns vordert. Nog tijd voor (culturele) uitstapjes ? Foto's ?

  • 16 Februari 2009 - 14:34

    Rudy Veiga Da Palma:

    Hou dit blog in de gaten....

  • 16 Februari 2009 - 14:37

    Rudy Veiga Da Palma:

    Hou dit blog in de gaten....

  • 18 Februari 2009 - 20:35

    Oma Aukje :

    Ik weet niet beter dan dat je op 23 september jarig bent i.p.v. 23 februari, want ik was er zelf bij.
    Sterkte met de saaie lessen en wees een beetje lief voor de Fransen.

  • 21 Februari 2009 - 12:45

    Dn.:

    IK MIS JE!!! :'( BOOHOO.. hahaha.
    Fijn om te lezen dat je nog leeft joh, ik maakte me al zorgen, kwam je niet meer tegen op msn.
    Have fun en succes met de lessen! Liefs!

  • 21 Februari 2009 - 21:07

    Rudy:

    Maak je geen zorgen Daantje; ik zit nog wel op MSN maar we missen elkaar steeds door die stomme tijdzones.

  • 22 Februari 2009 - 11:25

    Niels:

    Ha die Rudy,

    Intensief dus, al die lesuren achter elkaar! En buiten de lesuren, welke indruk maakt de stad op je? Tref je wat aardige chinezen en/of chinezeressen? Spreken ze een mondje Engels? Is het eten lekker? Heb je al wat cafe's verkend?

    Hartelijke groet, Niels

  • 23 Februari 2009 - 11:44

    Tim:

    Mooie verhalen kerel! Leuk om te lezen dat het bevalt daar. Maar 3 uur luisteren naar iemand die non-stop doorlult haha, dat kennen ze op het conservatorium niet;)
    Laters!

  • 25 Februari 2009 - 19:27

    Juul:

    heey Rudy!

    Klinkt leuk daar, alleen weet je dadelijk enorm veel over china en niet veel meer over engeland of amerika;)

    xxx

  • 01 Maart 2009 - 03:11

    Linda Boersma:

    Die lessen van jou zijn veeeel te lang..Maar t lijkt wel heel intressant allemaal!:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Tai Po

Rudy

Actief sinds 09 Feb. 2009
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 5609

Voorgaande reizen:

05 Februari 2009 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: